Urbi et orbi 404

Afrički biskupi na Sinodi: Crkva u Europi spava, a islam nadire

Afrički biskupi na Sinodi: Crkva u Europi spava, a islam nadire
Biskupi sudionici Sinode na završnoj misi u bazilici svetog Petra u Rimu / CROPIX

Dok Katolička crkva, kao i sve ostale tradicionalne religije istekle iz judaizma, u svojoj drevnoj europskoj kolijevki dršćućim rukama piše statistike o sve manjem broju vjernika koji pohode nedjeljne mise, posebice mladih, te još manjem broju onih koji se odlučuju za svećenička ili redovnička zvanja, u Africi je situacija sasvim obrnuta, tamo su im premale crkve!

I dok je statistički katolika najviše u povijesti, 2016. bilo ih je oko 1,4 milijarde, a broj stalno raste, raspored vjernika ne ide naruku tradicionalnom poimanju ove konfesije: primat preuzimaju Latinska Amerika i Afrika, prvenstveno srednja, ali broj katolika raste i u Sjevernoj Americi te Australiji, pa je tako prema zadnjem popisu čak 49 posto od ukupnog broja katolika živjelo u Amerikama. U Africi je 2010. godine bilo 185 milijuna, a šest godina poslije čak 228 milijuna katolika. 

To je i jedan od razloga zbog kojih afrički kardinali i biskupi upozoravaju kako taktike europskog katoličkog vodstva uopće ne odgovaraju njihovu teritoriju, jednostavno ne mogu biti primijenjene na cijelu Katoličku crkvu, jer dok su europske crkve poluprazne, njihove su dupkom pune. Zanimljivo je da Katolička crkva u Africi zastupa konzervativnije stavove nego na Zapadu, pa i u doktrinalnim nijansama dolazi do razmimoilaženja.

Pokazalo se to i na upravo okončanoj Sinodi o mladima, koju je sazvao papa Frane u Rimu, a na kojoj su sudjelovali predstavnici svih svjetskih mjesnih crkava i ustanova koje se bave mladima.
Biskup Andrew Nkea Fuanya, sinodski otac iz Kameruna, istaknuo je kako postoje poruke koje se mogu primijeniti globalno, ali i teme o kojima treba govoriti mladima s obzirom na područja s kojih dolaze.

– Moj sinodski govor o prisutnosti mladih u Crkvi uvelike se razlikovao od onog europskih govornika, naime, crkve su na zapadu prazne, a u moj biskupiji prepune – kazao je biskup Fuanya u National Catholic Registeru, dodavši kako afrički biskupi žele da se njihova kultura i situacija prihvate na Sinodi.

– Naš problem nastaje kada se zatvore crkve; mladi nemaju kamo otići. Nemaju posla, kvalitetnog doma, obrazovanja, zdravstvene skrbi... Stoga mnogi odlaze, kako pratimo, i prema Zapadu. To su naši problemi, a ne prazne crkve – navodi kamerunski biskup, koji među probleme mladih Afrike u prvom redu stavlja ekonomske i društvene nedaće, eksploataciju rudnih bogatstava, uništavanje okoliša, nadostatak obrazovanja i stalne migracije.

Govorio je i o pojmu LGBT zajednica u sinodskim dokumentima, ističući kako u njegovoj zemlji ne znaju što je to.
– Ne mislim da će ijedan afrički biskup dati glas članku koji sadrži izraz LGBT, jer se ni tehnički ne može referirati na bilo koji članak Katekizma – smatra biskup Fuanya, uputivši jasnu kritiku svojim "zapadnim" kolegama.

– Bojim se kako je na Zapadu gotovo svaki biskup iznimno osjetljiv na ono što mediji govore o njemu tijekom Sinode i ne žele stvarati neprijatelje. Spremni smo zauzeti neke fluidne stavove zbog medijskog aplauza. No ako time ugrožavamo istinu, onda Sinoda nema smisla, nismo trebali ni dolaziti – upozorio je, ali i ukazao na "islamsku invaziju".

– Ako pogledate kroz povijest, gdje god je Crkva zaspala i udaljila se od evanđelja, došao je islam. To je ono što mi vidimo ovdje: Europa spava, a islam nadire!

Piše Damir Šarac