Mens sana 947

Sveti Matej je primjer istinskog obraćenja

Sveti Matej je primjer istinskog obraćenja
Sveti Matej evanđelist

Katolička Crkva svake godine na današnji dan slavi blagdan svetoga Mateja Apostola i Evanđeliste (mučenika). Današnji svetac i mučenik bio je po narodnosti Židov. Prije susreta s Kristom Gospodinom i obraćenja poznavali su ga po imenu Levi sin Alfejev, i po službi bio je carinik. Riječ je o službi koju su Židovi iz dna duše strašno mrzili, jer su mnogi carinici kao carski službenici zlorabili svoju službu i iskorištavali svoj narod.

U gradu Kafarnaumu na sjeverozapadnoj obali Genezaretskog jezera, Levi sin Alfejev pobirao je carinu. Njegova carinarnica bila je smještena na samom ulaz u grad Kafarnaum. Jednog dana dok je Matej sjedio u svojoj carinarnici pored nje prođe Isus Spasitelj svijeta u pratnji svojih učenika, i silnog mnoštva naroda koji ga je pratio na njegov putu. Gospodin ga blago i ljubazno pogleda u oči i reče mu:"Pođi za mnom!" (Mt 9,9).

Riječ je o susretu oči u oči, jer su se njihovi pogledi međusobno susreli. Božanski Spasitelj, Krist Gospodin pozvao je Mateja na novi život koji se rađa u Bogu. Božje Milosrđe poput zraka sunca prodrlo je duboko u njegovo srce koje je bilo tvrdo poput kamena. Srce okovano ledom grijeha: mržnje, nepraštanja, sebičnosti, sebeljublja, oholosti, zavisti itd. Gospodin je Mateju dao novo srce, i novi duh udahnuo u njega kako bi hodio po Božjim a ne ljudskim zakonima, vršeći i čuvajući njegove naredbe (usp. Ez 36, 26-27). Gospodinov pogled pun ljubavi, sućuti i razumijevanja prema grješnom čovjeku, nije mogao Mateja više ostaviti ravnodušnim. Snaga Božje neizmjerene ljubavi duboko je prodrla u njegovu dušu, a kojoj se Matej više nije mogao oduprijeti. Carinik Matej sve je ostavio: rodni zavičaj, svoju obitelj, očinski dom, carinarnicu, rodbinu, prijatelje i pridružio se Isusu i njegovim učenicima. Poput Abrahama praoca naše vjere napustio je zemaljsku vremenitost i prolaznost svijeta, i zakoračio s čvrstom i živom vjerom u srcu putem vječnosti u obećanu domovinu (usp. Post 12-50).

Carinik Levi bijaše izgubljena ovca u životnoj pustinji koju je Dobri Pastir otišao potražit, i kad je nađe sav radostan stavio je na svoje rame i vratio u svoj ovčinjak. Nadalje, u njemu vidimo izgubljenu i nađenu drahmu, i izgubljenog i nađenog rasipnog mlađeg sina (usp. Lk 15, 1-32). Ove tri prispodobe govore nam o Božjem Milosrđu koje nas traži i pronalazi po bespućima ovoga svijeta. Dovoljno je samo da ga iščekujemo otvorena i ponizna srca. Carinik Matej imao je otvoreno i ponizno srce koje je bilo spremno za iskreno obraćenje. Poput rasipnog i izgubljenog sina uvidjevši svu bijedu svog dosadašnjeg nedoličnog života ranjenog grijehom, odlučio se vratiti u istinski život u Bogu (Očinski dom). Sve je napustio i odrekavši se samog sebe kakao bi slijedio Gospodina.

Zbog tog radikalnog i korjenitog životnog čina bio je ismijan od strane svojih prijatelja i poslovnih suradnika. Međutim, nije se više obazirao zbog ljudskog obzira odnosno što ljudi o njemu misle ili govore, i nije se više htio zamirati Bogu nego samo ljudima. Ime Levi promijeni u novo ime Matej što u prijevodu znači: "Božji dar". U svojem daljnjem životu u potpunosti se predao volji Božjoj. Bio je duboko svjestan da za svoje čudesno i brzo obraćenje može zahvaliti samo Bogu i njegovoj Milosti, koja ga je pronašla u bespućima životne pustinje. Svim svojim srcem duboko je prionuo uz Gospodina, kako bi ga u potpunosti mogao slijediti na životnome putu. Svojim životnim primjerom i druge je poticao na životno obraćenje kao bi mogli slijediti Krista Spasitelja i Otkupitelja svijeta.

Matej je postao istinski Kristov učenik i sljedbenik. Na žalost mnogi Kristovi učenici odustali su na putu obraćenja i predanja Gospodinu govoreći: "Tvrda je to besjeda! Tko je može slušati?" (Mt 6, 60). Za razliku od njih Matej je poput Petra bio spreman do smrti slijediti Gospodina: "Gospodine, kome da idemo? Ti imaš riječi života vječnoga!" (Mt 6, 68). Matej je u svojoj kući priredio veliku gozbu za Gospodina i svoje prijatelje, a među kojima je bilo mnogo carinika i grješnika. Htio je proslaviti početak svog novog i obnovljenog života u Bogu: "No trebalo se veseliti i radovati jer ovaj brat tvoj bijaše mrtva i oživje, izgubljen i nađe se!" (Lk 15,32).

Nakon svečane gozbe Matej se odmah priključio Kristovim učenicima, a malo poslije Gospodin ga je izabrao za svoga apostola. Ništa ga više nije moglo rastaviti od ljubavi Kristove. Nikakve životne nevolje, sumnje i tjeskobe, progonstva, hladnoće, glad, žeđ, mač I golotinja. Ni prijetnje pred smrću, nikakve mračne sile, visine, dubine i svi drugi stvorovi koje je sotona umrežio u borbi protiv Boga i njegovih sljedbenika, nisu u stanju i u mogućnosti rastaviti ga od ljubavi Božje (usp. Rim 8, 31b-35. 37-39). Judeja je bila prvo mjesto njegova apostolskog djelovanja. Za svoje sunarodnjake napisao je Evanđelje u kojem je prikazao Kristov životni put od Betlehema do Jeruzalema. Matejevo evanđelje prvotno je napisano na aramejskom jeziku. Nakon Judeje sv. Matej je otišao među pogane (Etiopija, Perzija i Indija) kako bi i njih pridobio za Krista Gospodina. Svojim djelotvornim i mukotrpnim življenjem (svetim životom), prožet dubokom vjerom i svakodnevnom tjelesnim umrtvljenjem (postom) pridobio je mnoge pogane za Gospodina.

Sveti Matej dao nam je divan primjer istinskog obraćenja u kojem moramo do kraja biti postojani, i svojom životnom vjerskom postojanošću slijediti Gospodina želimo li "zaslužiti" vijenac nebeske vječne životne slave. U potpunosti se odrekao slave svijeta i njegove vremenitosti (prolaznosti), kako bi do kraja mogao slijediti Krista. Nije htio više robovati zemaljskim dobrima, i biti slijepo na njih navezan poput roba. Stoga, sva zemaljska dobra duboko je u svom srcu prezreo, kako bi postigao vječnu sreću (blaženstvo) u nebu. Prije svoga obraćenja uvijek se trudio svidjeti samo ljudima, a nakon obraćenja najveća životna radost bila mu je svidjeti se Bogu. Nikakvi ljudski obziri nisu ga mogli više omesti da neustrašivo i hrabro, autentičnim kršćanskim vjerskim življenjem evangelizirana (naviještanja) Riječi života. K

ao vrhunac kršćanskog i vjerskog življenja posvjedočio je mučeničkom smrću u Etiopiji. "Tko hoće život svoj spasiti, izgubit će ga; a tko izgubi život svoj poradi mene i Evanđelja, spasit će ga."(Mk8, 35). Iz ljubavi prema Bogu darovao je svoj život za braću i sestre, koji su poput njega povjerovali u svoje spasenje, a koje im je darovano od Isusa Spasitelja i Otkupitelja. "I nema ni u kome drugom spasenja. Nema, uistinu, pod nebom drugoga imena dana ljudima po kojemu se možemo spasiti" (Dj, 4,129.

Apostol Matej je svojom mučeničkom prolivenom krvlju posvjedočio u istinitost Kristove vjere. Kao istinski kršćani vjernici primjerom sv. Mateja Apostola i Evanđeliste, autentičnim kršćanskim svakodnevnim življenjem slijedimo Krsta Raspetog i Uskrslog. Kristova Riječi života duboko je odzvanjala u njegovu srcu. Neka odzvanja i u našim kršćanskim vjerničkim srcima kakao bismo se i mi bez straha poput sv. Mateja, u svakodnevnom kršćanskom življenju hrabro i odvažno odazvali Kristovu pozivu. Odazovimo se Spasiteljevu pozivu koji nas kao svoje apostole (poslanike), šalje u svijet naviještajući Riječ života svim ljudima dobre volje.

Nadalje, otvorimo se i darujemo Božjoj milosti bez koje ne možemo opstati, a kamoli naviještati (evangelizirati) svijet u kojemu živimo na slavu Božju. Neka nas Duh Sveti ispuni nebeskom mudrošću i apostolskom hrabrošću, da ne činimo nerazboritih životnih pogrešaka. Drugim riječima, da znamo kada trebamo govoriti, a kada šutjeti, kad djelovati, a kada strpljivo čekati.

Don Tomislav Topčić

Komentari: 0

Samo registrirani korisnici mogu komentirati.