Duhovne vježbe 2617

Važno je poslušati Isusov savjet i mijenjati se

Važno je poslušati Isusov savjet i mijenjati se
ILUSTRACIJA

Isus je jednom rekao: „Došao sam da imaju život i to da ga imaju u izobilju“. Kad gledamo svoj život, često puta moramo zaključiti kako je to daleko od onoga života u izobilju o kojem govori Isus. Zašto je toliko nezadovoljnih i nesretnih ljudi na svijetu. Zašto se toliki bore da nešto ulove, a onda na koncu života zaključe kako zapravo nisu ulovili ništa. Zašto samo životarimo, a mogli bismo imati život u izobilju.

Na to pitanje nam odgovara evanđelje, bolje reći sam Isus kad kaže: „Bacite mrežu na desnu stranu“. Ove Isusove riječi, upućene svima nama i svim ljudima, znače: Promijenite se, počnite drukčije živjeti. Imajte hrabrosti promijeniti smjer svoga putovanja. Budite odvažni i tražite više od života. Krenite Isusovim putem. Na njegovu riječ bacajte svoje mreže tamo kamo vam on kaže, idite tamo kamo vas on usmjeri. Imajte hrabrosti živjeti drukčije nego što ovaj svijet od vas traži. Imajte hrabrosti osloboditi se života u ovisnosti i budite istinski slobodni.

Sve to, braćo i sestre, znači: bacite mrežu na desnu stranu. Učenici su poslušali Isusov savjet i ulovili su punu mrežu riba. Duh ovoga svijeta ne sluša Isusov savjet, zato duh ovoga svijeta ne može ni zadovoljiti ljudsko srce, jer su mu mreže prazne.

Zašto je važno poslušati Isusov savjet i mijenjati se, bacati mrežu na drugu stranu. Zato što mi vrlo rano u životu stvorimo odnosno formiramo svoju životnu filozofiju u kojoj glavnu riječ imaju obrambeni mehanizmi kojima se osoba još kao dijete nauči zaštićivati od prevelike tjeskobe. Tako si već negdje oko sedme godine života izgradimo tračnice po kojima spontano kreće naš vlak, odnosno naš život. A Bog nas nije stvorio da se povlačimo u iluzorni svijet neke svoje sigurnosti, nego da idemo tamo kamo nas on šalje.

Isusov savjet učenicima: Bacite mrežu na drugu stranu, upućen je svima nama. Što on konkretno znači: On znači imajte hrabrosti promijeniti svoju životnu filozofiju kojoj nije Bog u središtu. Kako se to mijenja životna filozofija. Treba najprije otkriti svoje obrambene mehanizme. Naš stil života koji se ne ravna po Božjim kriterijima, jest jedan obrambeni mehanizam koji nam ne dopušta da živimo u istini. Kao što rekoh, ta životna filozofija ili stil života formira se već negdje oko sedme godine života.
Promotrimo ukratko glavne tipove životnih filozofija ili stilova života.

Jedan je perfekcionistički stav: ja moram biti savršen kako bih bio voljen i prihvaćen od Boga i drugih ljudi. Mi trebamo težiti za savršenstvom, ali ne na ovaj način, da njime kupujemo ljubav. Baciti mrežu na drugu stranu u ovom slučaju znači povjerovati da me Bog voli takvog kakav jesam i iz tog uvjerenja početi više prihvaćati i voljeti druge onakvima kakvi jesu.

Životna filozofija drugog tipa je da mu je najvažnije u životu da on bude voljen i prihvaćen, i zato je spreman sve drugo žrtvovati. Baciti mrežu na drugu stranu za ovaj tip ličnosti znači naučiti voljeti druge bez sebične motivacije, tj. znati služiti ne tražeći zato odmah plaću.

Stil života trećeg tipa je u uvjerenju da će biti sretan samo onda ako postiže uspjehe u životu. Takva osoba ne može prihvatiti neuspjehe i poraze, osjeća se jadnom ako nema životnog uspjeha. Baciti mrežu na drugu stranu za ovakvu osobu znači biti spreman uključiti u svoj život neuspjeh, poraz, gubitak. Povjerovati kako je sam Isus kroz svoj neuspjeh kod ljudi, skoro svi su ga ostavili na Veliki petak kad je bio na križu, postigao najveći uspjeh, spasenje svijeta.

Životna filozofija četvrtog tipa sastoji su u njegovu uvjerenju da je sreća u tome da se on osjeća lijepo u životu, da se ispunjavaju sve njegove želje. Baciti mrežu na drugu stranu za ovakvu osobu znači prihvatiti istinu kako je život po sebi težak i odgovoran. Prokušani Job kaže: Borba je čovjekov život na zemlji. Prihvatiti križ i povjerovati u njegovu skrivenu snagu jest mudrost koja od Boga dolazi.

Životna filozofija petog tipa ličnosti sastoji se u njegovoj želji da sve svoje probleme sam riješi svojim vlastitim umovanjem. Takav se izolira od drugih, zatvori se u svoj svijet ideja, a duge osobe za njega postaju brojke, nisu mu potrebni. Baciti mrežu na drugu stranu u ovom slučaju znači povjerovati da i drugi imaju u sebi nešto čime mogu obogatiti mene i čitav svijet. Prihvatiti istinu kako nisam ja najpametniji na svijetu. Naučiti moliti za pomoć i savjet druge, vjerovati da mi oni mogu i žele pomoći.

Stil života šestog tipa obilježen je osjećajem manje vrijednosti i zato se osjeća nesigurnim kad mora donijeti tešku odluku. Baciti mrežu na drugu stranu za ovu osobu znači povjerovati da je i ona dijete Božje koje Bog voli i koje je obdario svojim darovima. Treba ih samo otkriti. Drugim riječima ovaj tip ličnosti treba naučiti više poštivati sebe i vjerovati u svoje vlastite sposobnosti. Vjerovati kako Bog stvara samo remek djela.

Životna filozofija sedmog tipa je da pretjeruje u svemu što čini. Takva osoba stalno traži nove senzacije i ostaje na površini života. Baciti mrežu za ovu osobu znači naučiti dobro razmisliti prije nego nešto kaže ili učini, naučiti biti umjeren i više pažnje posvetiti svome unutarnjem duhovnom životu.

Stil života osmog tipa ličnosti sastoji se u čvrstom uvjerenju kako je najvažnije u životu imati vlast i moć nad drugima. Takva je osoba previše zaokupljena sobom i nasrtljiva, lako stvara sebi neprijatelje među onima koji joj se suprotstave. Baciti mrežu na drugu stranu za ovu osobu znači naučiti poštivati druge i voljeti ih više od svojih sebičnih interesa. Prihvatiti kako Bog cijeni služenje, a ne gospodarenje nad drugima.

Životna filozofija devetog tipa sastoji se u pasivnosti i lijenosti. Takva osoba smatra da nema smisla ni zašto se ozbiljno založiti u životu. Olako se pomiri sa svijetom koji bi trebalo mijenjati, smatrajući da će se problemi sami od sebe riješiti. Baciti mrežu na drugu stranu za ovu osobu znači naučiti biti kritičniji u životu, biti zahtjevniji prema sebi i više se angažirati u mijenjanju nepravednih struktura u svome životu i svijetu.

Konačno, stil života desetog tipa sastoji se u uvjerenju da su za sve probleme krivi drugi. Takva se osoba ne zna ni zašto kajati, jer misli da ona nikad nije kriva. Doživljava da je drugi progone i zato im se ne povjerava. Baciti mrežu na desnu stranu za ovu osobu znači imati hrabrosti izaći iz svoje tvrđave, imati više ljubavi i topline za druge ljude. Biti spreman prihvatiti vlastitu odgovornost i znati se kajati i tražiti oproštenje od drugih.

Na Isusov savjet učenici su bacili mrežu na desnu stranu i ulovili punu mrežu riba. Čini se da svijet nije skoro ništa naučio od ovog čudesno lijepog iskustva Isusovih učenika. Mnogi i dalje love na krivoj strani. I premda su zbog toga nesretni, ne žele baciti mrežu na desnu stranu, ne žele poslušati Isusov savjet, nego se i dalje daju voditi od duha ovoga svijeta koji ih zaluđuje, od demonskog duha koji laže i ubija i od vlastitih neurednih strasti koje postaju pravi tirani kad im se osoba slijepo pokori.

Blago onima koji povjeruju u Božju ljubav i bace svoju životnu mrežu na onu stranu kamo ih Isus uputi.

Pater Mijo Nikić

 

Komentari: 1

Samo registrirani korisnici mogu komentirati.
8. prosinca 2015. u 15:59
Sve ovo je jedna velika lijepa teorija. Treba ovo i ono, ali - kako? Najlakše je reći nekome - "prihvati se kakav jesi". Taj netko zasigurno već zna da bi to trebao učiniti, tako da ovakvi savjeti, uz dužno poštovanje prema p. Nikićevoj učenosti, i nisu od neke pomoći... Nedostaje mi ovdje snaga riječi koja bi poljuljala one dubine duše na ključnim mjestima. No, to samo rijetki svećenici umiju...