Bože sačuvaj 719

Post je izazov i priprema za nešto više

Post je izazov i priprema za nešto više
ILUSTRACIJA

''Što je najteže u monaškom životu? Ispravljanje mana i izgradnja kreposti. To je težak, nikad dovršen posao, često napravljen nemarno i nestručno. Duhovitost je bila pravo otkriće iskusnim asketama. Tako je otac Eulogije govorio: ''Ne govorite mi o monasima koji se nikad ne smiju, ti nisu ozbiljni''. Mnogi su pustinjaci gajili herojski asketizam, preko svake granice. Radovali su se svakom duhovnom podvigu.
-''Morao bi manje postiti'', reče neki monah svom duhovniku.
-''Šta hoćeš, imam osamdeset godina i dobro se osjećam'', odgovori starac.
-''Da manje postiš, imao bi devedeset godina.'' (Monah Dorotej, ''Duhovitost duhovnih'')

Što je Isus prvo napravio kada je izašao iz pustinje? Pa, što može napraviti jedan čovjek nakon četrdeset dana posta! Otići u ''Popaja'' ili u ''Loze''? Dobro se najesti?! Biblija uopće ne spominje takvo nešto. Možda je zato današnji čovjek toliko zbunjen po pitanju posta. Čega se odreći? U koliko sati mogu prionuti na jelo? Mogu li učiniti iznimku? Pojeo sam mesa, ima li smisla nastavljati s postom? Sve se uporno vrti oko jela. Barem u očima promatrača i kritičara kršćanstva.

''Govoriti danas loše o Crkvi isto je kao crna boja: pristaje uz sve i nikad ne izlazi iz mode'' (Constanza Miriano). Zbog toga ne čudi da se uopće ne govori o doslovnom iskorjenjivanju kršćana u pojedinim područjima svijeta, poput Turske, Sirije i Egipta. Najveće ''face'' s područja novinarstva, humanizma i obrane ljudskih prava ne govore o krvavom događaju koji se zbio na Cvjetnicu u Egiptu. Facebook nije preplavljen slikama onog nasmijanog dječaka, koji nije mogao sakriti oduševljenje što sudjeluje u obredima Cvjetnice, ne sluteći da tu završava njegov zemaljski put.

Tu humanizam šuti i sve se svodi na zaključak kako toga ne bi bilo da ljudi ne žive u svojim bajkama koje zovu religijama. One su glavni svjetski problem. Da nam dočaraju licemjerje i pogubnost te ''pošasti'' baš u vrijeme korizme, brojni ''osviješteni'' borci se ''hrabro'' naslikavaju s ogromnim burgerima i porukom prepunom tolerancije i poštovanja: ''Bože zgriješila sam i to baš na Veliki Petak!''. Valjda misle da će tako snažnije prenijeti poruku kako su vjernici licemjeri koji mrze, psuju, zavide i osuđuju, pa misle kako će to ispraviti s korizmenim postom koji je zapravo samo ''show'' za ekipu.

Takav zaključak može biti i opravdan. Pa, ima nas svakakvih! No, zar zbog tolikih mučenika to ne bismo trebali doživjeti kao iznimku, a ne kao pravilo? Što učiniti? Zar je rješenje u beskonačnom isticanju tuđih propusta i mana!? Možda treba ukinuti post jer ga ljudi ne shvaćaju? Prilagoditi religiju čovjeku? Odrediti tko su ispravniji vjernici ili tko bolje zna što Isus želi? Rušiti ili graditi? Nažalost uvijek prevlada prva opcija. Pokušavajući istaknuti kako se istinska religioznost ne smije vrtjeti oko formalnog obdržavanja pravila i posta, sami pokazuju nerazumijevanje istoga, kao i opterećenost nebitnim!

Biblija svjedoči o postu kao pripremi za nešto više što tek treba uslijediti! Takav post se uvijek odvijao u osami. Onaj tko želi istinski nasljedovati Krista, činit će upravo to! Tek kad se duhovno i fizički obnovimo možemo uočiti ono bitno i istinski doživjeti smisao i ljepotu korizme kao i svih obreda Velikog Tjedna. Jedino u takvom stanju do čovjeka zaista mogu prodrijeti snažne propovijedi i poruke onih zbog kojih se osjećaš ponosno što pripadaš Crkvi koju treba graditi. Tada je čovjek otvoren za to da se približi križu, promijeni način gledanja i ostane potresen. Tek tada smo sposobni za pravi dijalog, bili vjernici, pripadnici religije ili ne.

Nije poenta u postu, ali je post važan jer ti daje da vidiš dobro koje je uvijek u tajnosti i nema potrebu poput zla pokazivati svoju moć. Zato i jesmo preplavljeni negativnim vijestima! Važno je biti dobar čovjek, ali ono najdublje i najbolje u nama otkriva se samo u blizini križa. Crkva nije nastala zbog čuda i Isusovih dobrih dijela, nego zbog križa i praznoga groba.

Piše iva ivković ivanišević

Komentari: 0

Samo registrirani korisnici mogu komentirati.