Bože sačuvaj 2204

Kako je vjeronauk 'uzdrmao' državu!?

Kako je vjeronauk 'uzdrmao' državu!?
ILUSTRACIJA

Jedni se pitaju što će nam takav predmet. Drugima nije jasno zašto nekome smeta predmet koji se daje na izbor. Treći se pitaju, zašto nema još više izbora. Četvrti bi spolni odgoj umjesto vjeronauka, a peti bi domaćinstvo i građanski odgoj.

Prvima vjeronauk smeta jer izolira djecu koja ga ne pohađaju od djece koja ga pohađaju. Druge živciraju prvi jer im nije jasno zašto onda ne upišu i svoju djecu na vjeronauk. Četvrti se ljute na treće i pete jer smatraju da su nam djeca preopterećena i seksualno neupućena.

Na koncu se većina ujedini u stavu da je za sve kriva Crkva i njeno uplitanje u svjetovno te da je prvi korak u rješavanju tog problema micanje vjeronauka iz škola. Zanimljivo je da rijetko tko spominje sadržaje vjeonauka kao razlog zbog kojih bi nam takav predmet bio suvišan. Jedini ''argument'' je da takvo poučavanje pripada župama i da se vjeronauk treba vratiti u Crkvu.

Kako da se vrati u Crkvu kada on već tamo i jest!? Ako se pritom misli na unapređenje župne kateheze, u što apsolutno sumnjam, takav argument bi još i mogao proći. Kako argumentirano raspravljati kada se cijela argumentacija gradi na nepostojećem i pogrešnom!?

Zašto je uz župnu katehezu potreban i školski vjeronauk? Istina je da su keteheza i vjeonauk nerazdvojni, ali baš kao što postoji lingvističko razlikovanje tako postoji i sadržajna razlika. Vjeronauku je primarno da se učenici što bolje i cjelovitije upoznaju s vjerom dok je kod kateheze na prvom mjestu iskustvo vjere. Zamislite da učenici strukovne škole nemaju praktični dio nastave ili obrnuto. Jedno bez drugog ne ide.

Ukoliko živimo u tolerantnom svijetu koji drži do vjerske slobode i slobode odgoja, kontradiktorno je zagovarati ukidanje takvog predmeta koji nije uveden na uštrb nečeg drugog.

Satnica ovog predmeta, nepostojanje više opcija ili preopterećenost gradiva, stvari su zbog kojih na odgovornost treba pozivati Ministrastva. Ne budite naivni. Ukidanjem vjeronauka djeca vam neće postati manje opterećena, pametnija, bolja u engleskom, matematici ili informatici. Neće biti zaštićena od diskriminacije, jer to nije do predmeta.

Ne tvrdim ni da će i s vjeronaukom biti išta bolja, pametnija i odgojenija, jer škola nije ''Hogwarts'' pa da magično pretvara djecu u čarobnjake poput Harry Poterra. Škola prije svega nudi i usmjerava. S druge strane, obitelj nekada može učiniti puno više od bilo koje škole.

Vjeronauk također nudi i usmjerava te informira i formira vodeći računa o ljudskom umu, duhu i duši kao i o čovjekovoj spolnosti. Jednom riječju – odgaja. U temelju svakog govora je ljubav prema drugome, ali i prema sebi. Čovjek se ohrabruje za preuzimanje odgovornosti jer je pripadnik neke zajednice, države, ali i planete Zemlja. Sve počinje od odnosa prema Bogu koji nas uči poniznosti i ostalim vrlinama koje su svakako univerzalne. Zašto to onda toliko smeta? Pored toliko stvari koje truju glave naše djece!

Zbog propagande, kojoj smeta moralno i duhovno osviješten čovjek, jer ne podliježe raznim manipulacijama koje donose profit? Možda zbog odlike da tuđe znači opasnost za vlastito? Možda je u pitanju neznanje i nepoznavanje ili kompleksi? Što drugo zaključiti dok čitam priče o „strašnim“ vjeroučiteljima?

"Prema novinarskim izvješćima val vrućine bio je uzrokom da su ljudi padali nesvijest zbog čega mlada gospođa nije bila iznenađena kad je vidjela muškarca srednjih godina, koji je sjedio u crkvi kraj nje, kako se sagnuo naprijed prema podu. Čvrsto mu uhvati glavu i stavi među njegova koljena. 'Držite glavu dolje, osjećat ćete se bolje ako vam krv bude tekla u glavu'.

Njegova je žena, tresući se od smijeha, to promatrala. Mora da je ta žena bez srca, mislila je mlada gospođa. Potom se muškarac uspio osloboditi njezina stiska i prosikta: 'Što ti pada na um, glupačo jedna? Pokušavam podići šešir koji mi je pao pod klupu'!"

Rješenje problema je u razumijevanju, jer tamo gdje je pravo razumijevanje, nema problema. (Anthony de Mello)

Iva Ivković