Baština 351

Luka Vuco: Je li Republika Makedonija Grčko Kosovo

Luka Vuco: Je li Republika Makedonija Grčko Kosovo
FOTO REUTERS / Costas Baltas

Miting u centru Atene okupio je mnoštvo Grka odlučnih da ni pod koju cijenu sa sjevernim susjedom ne dijele naziv „Makedonija”.

„Makedonija je Grčka,“ parola je mitinga koji ujedinjuje dvije trećine Grka. Oni ne pristaju na prijedlog vlade o prihvaćanju imena Republike Makedonije koju oni nazivaju sjevernom grčkom pokrajinom. Na taj protestni skup je došlo dvije tisuće autobusa i desetci tisuća automobila, javljaju srpski mediji. Koja je razlika između parole „Makedonija je Grčka“ od parole „Kosovo je Srbija?“ Nikakva!

Na čelu ovih skupova stoje pravoslavni vođe. Za njih je to grčka ili srpska pravoslavna pokrajina. U makedonskom slučaju je i Makedonija pravoslavna država, ali to nije grčko pravoslavlje te stoga Makedonsku pravoslavnu Crkvu nitko ne prizna kao ispravnu i pravovjernu Crkvu. Na tom području je samo pravovjerna pravoslavna Crkva, grčka ili srpska.

Obje susjedne Crkve se ne slažu čije je makedonsko pravoslavlje, iako je Makedonija međunarodno priznata država sa svojim jezikom. A to je po pravoslavnom kanonu uvjet da se jedna Crkva prizna kao kanonska, ako se nalazi u granicama svoje države. Njima pripada i Bugarska pravoslavna Crkva koja smatra da je makedonsko pravoslavlje ustvari, zbog sličnosti jezika, bugarsko, a ne ni grčko ni srpsko. Tako neslaganje koje trpi makedonsko pravoslavlje podstiče politiku tih zemalja u njegovanju agresorskih apetita prema Makedoniji.

K tome ta država ima drugi jezik od susjednih Crkvi. Susjedne Crkve time njeguju prikriveno agresorsko ponašanje i podstiču agresorke apetite vođa susjednih država. Crkve nisu vjesnici mira niti u ophodu sa susjednim pravoslavnim Crkvama, a niti s makedonskim pravoslavljem, što bi trebale biti po Kristovu evanđelju. U pravoslavlju je ustvari kršćanstvo utkano u zemaljske granice određenog teritorija. Crkve su tako postale politički faktor kao da su države. Zato one i jesu državne Crkve kojima je prva zadaća u sprezi s vlašću dobro države.

Granice Crkve su uvijek veće od državnih i na svoj način izjednačene s člancima vjere. Da se ostvare zamišljene crkvene granice Srpske crkve Hrvatske ne bi bilo. Tako one postaju oslonac na svojatanje tuđih teritorija. A znamo da se članci vjere teško ili nikako ne mijenjaju. Borba za određeni teritorij je u njihovoj svijesti i pravilu borba za pravoslavnu Crkvu.

Zato te Crkve posvećuju oružje kao sredstva za očuvanje ili povećanje pravoslavnog teritorija. One posvećuju svetiteljima one koji su se istakli u zločinima napravljenim u ratovima za širenjem matične države. Zato su ratom posvećeni iako nisu prakticirali vjernički život. U tome se pravoslavlje poklapa s državnim nastojanjima da se obrani ili ponovno stekne vlast na određenom području. Za njih je važno da što više njihovih vjernika žive na tuđem teritoriju te da tako budu oslonac na svojatanje tuđega.

Po katoličkoj teologiji evanđelja se sudioništvo u Kraljevstvu Božjem daje po sakramentima osobama. Zemlja na kojoj žive biva na taj način važna za život ljudi. Ako vjernici promjene mjesto prebivališta, onda prestaje važnost dosadašnjeg određenog teritorija. Svetost određenog područja dolazi od ljudi koji se služe tim područjem, a ne dolazi svetost ljudi od svetoga teritorija. Teritorij ima utoliko značenje što prati vjernike na njihovom putu kroz ovaj svijet.

Makedonci ne bi, primjerice, smjeli svoju nacionalnost temeljiti na grčkom vođu Aleksandru Velikom, koji je usput rečeno bio velik po zločinima, i drugim Makedoncima, koji su u to vrijeme kao Grci živjeli u grčkoj pokrajini Makedoniji na grčkom državnom prostoru. Današnji Makedonci u Republici Makedoniji su naseljavanjem slavenskih naroda prisvojili makedonsko ime i dali mu slavenski jezik kao što su Hrvati, primjerice, naselili današnju Dalmaciju i preuzeli od nje samo rimsko ime, tako i danas treba razlikovati grčku Makedoniju i slavensku Makedoniju koja je s pravom postala samostalna država sa svojim slavenskim makedonskim jezikom i priznata je od Ujedinjenih nacija.

Kosovo je naseljavanjem Albanaca i odlaskom Srba na sjever s pravom postala država s neznatnom srpskom manjinom. To da je Kosovo bila matica Srpske Crkve samo je povijesna činjenica i ništa više. Makedonci se ne bi smjeli hvaliti povijesnim likovima koji ne pripadaju makedonskoj naciji nego grčkoj pokrajini Makedoniji te time Grčkoj davati s pravom razlog da ne priznaju današnju državu Makedoniju.

Piše Luka Vuco

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav uredništva portala Misija